advertise

اصول طراحی صفحه اول سایت


دلیل اهمیت صفحه اول چیست؟

بی شک صفحه اصلی یا همان صفحه اول سایت شما، مهمترین صفحه در وب سایت تان مبی باشد. به این دلیل که این صفحه اولین صفحه ای خواهد بود که بازدیدکنندگان از وب سایت شما با آن برخورد خواهند کرد. و اولین احساسی که نسبت به آن دارند بسیار با اهمیت می باشد. صفحه اصلی (Home page) سایت شما تنظیم کننده صدای کسب و کار تان محسوب می شود. این قضیه دقیقا مثل اولین احساس در برخورد با یک انسان می باشد پس حتما باید مطمئن شوید که صفحه اصلی وب سایت شما به درستی طراحی شده و کارایی لازم را دارد. یک لحظه تصور کنید وارد یک فروشگاه شده اید و از طرف کارکنان و مدیریت فروشگاه به گرمی استقبال می شوید و ایشان به شما کمک می کنند تا چگونه در فروشگاه به دنبال کالای مورد نظرتان بگردید و آن را بیابید. ورود به این فروشگاه یک خاطره خوب برای شما رقم می زند (فارغ اینکه خریدی انجام دهید یا خیر) و مسلما مجددا به همین فروشگاه مراجعه خواهید کرد. مراجعه ی کاربران مختلف به سایت شما نیز دقیقا مانند مراجعه افراد به یک فروشگاه می باشد. شما برای اینکه کاربر را در سایت خود نگه دارید و خدمات تان را به او عرضه کنید باید بتوانید وی را جذب کنید. چون هنگام بازدید از سایت، شخصی نیست که بتواند کاربران را راهنمایی کند، چیدمان سایت باید این مهم را انجام دهد. یک چیدمان دقیق و کارا برای صفحه اول وب سایت شما می تواند بازدیدکنندگان را به اطلاعاتی که نیاز دارند هدایت نماید. نحوه طراحی صفحه اول وب سایت، به عنوان یک مسئول خدمات مشتریان عمل می کند به گونه ای که به صورت همیشگی، بازدیدکنندگان وب سایت را هر کجای آن که باشند هدایت و راهنمایی می کند.



بهترین محتوا برای قسمت بالای صفحه چیست؟

این قسمت از سایت محلی ست که شما می خواهید محتوای اصلی خود را در آن قرار دهید. این قسمت در واقع حیاتی ترین و مهم ترین بخش محتوا که بازدیدکنندگان شما لازم است آن را ببینند. هدف اول از محتوای اصلی شما این است که بازدیدکنندگان خود را مجاب کنید جهت کسب اطلاعات بیشتر صبر کرده و ببینند که شما چه چیزی برای شان ارائه می کنید. محتوای صفحه اول سایت شما باید واضح، مختصر و مشخص باشد. برای بررسی تمامی عناصر موجود قسمت بالای صفحه اول سایت با تیم طراحی سایت نورووب همراه باشید. این فاکتور های تشکیل دهنده قسمت بالای صفحه اول عبارتند از:

الف) عنوان اصلی

در یک جمله شما باید پاسخگوی سؤالی باشید که همه بازدیدکنندگان تان در پی آن هستند و بگویید فعالیت کسب و کار شما چیست؟ یک "عنوان خوب" به این پرسش داغ پاسخ می دهد. در نتیجه لازم است به صورت کامل، کوتاه و مشخص، توصیف کننده آنچه شما انجام می دهید باشد. اگر نمی دانید چه چیزی بنویسید، سعی کنید از مشتریان بپرسید چرا آن ها به وب سایت شما ورود کرده اند، شما می توانید به راحتی کلمات را از زبان آن ها بشنوید و از آن ها برای عنوان خود استفاده کنید. از نظر مباحث سئویی نیز بهتر است این عنوان درون تگ H۱ قرار گیرد.ما این تابلوها و فلش ها را در زندگی روزمره خود بسیار مفید می دانیم

ب) دکمه Call to Action

یک Call to Action مناسب و کارآ به مشتری جهت می دهد و از او می خواهد که کاری انجام دهد تا به مرحله بعدی برود. از مرسوم ترین Call to Action ها می توان به "با ما تماس بگیرید" یا" کلیک کنید تا به صورت مجانی قیمت را دریافت کنید" اشاره نمود. اگر دگمه Call to Action در جای مناسب قرار نگیرد بسیاری از مشتریان بالقوه خود را از دست می دهید. Call to Action بایستی در ابتدای صفحه اصلی سایت در اختیار کاربر قرار داده شود تا با صرف کمترین زمان ممکن به خواسته اش برسد. ما این تابلوها و فلش ها را در زندگی روزمره خود بسیار مفید می دانیم و از آن ها استفاده می کنیم پس چرا نباید از وجود شان در وب سایت خود استفاده کنید


صفحه فرود Click Through

صفحه فرود Click Throughبه این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد که وقتی کاربری کلیک کرد، به صفحه‌ای دیگر ارجاع داده شود، هدف از این نوع صفحات صرفا متقاعد کردن بازدید‌کننده و کلیک کردن آن بر روی لینکی خاص و سپس هدایت آن به صفحه ای دیگر است و اصولا برای افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری استفاده می‌شود. صفحه فرود Click Through را می‌توان برای توصیف یک محصول با ارائه جزئیات کافی طراحی کرد. بنابراین به عنوان یک متقاعد کننده برای بازدید کنندگان عمل کرده و آن ها را به تصمیم گیری برای خرید نزدیک‌تر می‌کند.
صفحه فرود Lead Generation برای دریافت اطلاعاتی مانند نام و آدرس ایمیل بازدیدکنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها هدف در طراحی این نوع صفحات فرود، جمع آوری اطلاعات از بازدیدکنندگان است و آنها اطلاعات خود را در فرم موجود در لندینگ پیج وارد می‌کنند. بنابراین، صفحات Lead Generation اغلب اوقات، یک فرم همراه با شرح خدمات و آنچه که شما در ازای ارسال اطلاعات شخصی بازدیدکنندگان حاضرید به صورت رایگان به کاربر بدهید را داراست. مانند کتاب الکترونیکی رایگان و یا شرکت در یک وبینار آموزشی رایگان در مقابل دریافت اطلاعات بازدیدکننده.


دکمه فراخوان یا Call To Action چیست

صفحه فرود Lead Generation برای دریافت اطلاعاتی مانند نام و آدرس ایمیل بازدیدکنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها هدف در طراحی این نوع صفحات فرود، جمع آوری اطلاعات از بازدیدکنندگان است و آنها اطلاعات خود را در فرم موجود در لندینگ پیج وارد می‌کنند. بنابراین، صفحات Lead Generation اغلب اوقات، یک فرم همراه با شرح خدمات و آنچه که شما در ازای ارسال اطلاعات شخصی بازدیدکنندگان حاضرید به صورت رایگان به کاربر بدهید را داراست. مانند کتاب الکترونیکی رایگان و یا شرکت در یک وبینار آموزشی رایگان در مقابل دریافت اطلاعات بازدیدکننده. دکمه فراخوان یا به اختصار CTA اصولا در ساخت صفحات فرود بسیار مورد توجه گرفته می‌شود و از اهمیت بسیاری برخوردار است و از اهداف صفحات فرود کلیک خوردن این دکمه است، پس باید در طراحی و نحوه چیدمان و مکان آن دقت لازم را به‌کار برد ولی در درجه اول لازم است زمینه کلیک خوردن دکمه CTA را فراهم کنیم. منظور این است که کیفیت محتوا، استایل صفحه و نحوه چیدمان دیگر المان‌ها در صفحه فرود کمک بسیاری به بالا رفتن میزان کلیک CTA می‌کند. دکمه فراخوان یا CTA می‌تواند برای درخواست عضویت در خبرنامه، برای درخواست دانلود فایل و یا پر کردن یک فرم مورد استفاده قرار گیرد.